Hidroszféra

Málta:

Máltáról röviden:

Málta luzu hajó
Luzu
Málta a földközi-tengeri kis sziget Európa és Afrika határán. Ez a földrajzi adotsága éghajlatában és merülő helyeiben is meglátszik. Élővilága az adriainál gazdagabb, de azért még nem annyira szines mint példáula Vörös-tengeré. Fő látványosságai a természeti képződmények; barlangok, ablakok, szép sziklafalak melyek sok kis átúszási lehetőséggel tarkítottak. Akik a roncsokat szertkik azoknak Málta igazi paradicsomi hely. Rengeteg lehetőség van roncs merülésre, vannak történelmi világháborús roncsok, és egészen friss a búvárok kedvéért elsülyesztek roncsai is. Ritkaság számba menő repülőgép és tengeralattjáró roncsokat is merülhetnek itt a búvárok.

Néhány híresebb merülőhely és roncs (a teljesség igénye nélkül) , részletesebb leírása következik a térképen jelzett számok sorrendjáben.

Málta és Gozo merülőhelyei:

Anchor Öböl:

A híres Popely film díszleteinek öblében van ez a merülő hely. Egy kis lehajtón keresztül jutunk a mólóhoz ahonnan kényelmes a vízbe jutás. Kivallóan alkalmas kezdők számára is és akár bemutató merülések végrehajtásához is ideális. Védet öbölben homokos és füves ajzat van az öböl két szélén pedig sziklák. Az öböl a nevét "Anchor" az itt található vasmacskáról kapta, ami az öbölben a mólóhoz képesti szemközti oldalon található. A másik oldalon van egy barlang, 10 méteren van a bejárata. Tágas érdekes kupola tárul elénk a barlang belsőbb részében. Ez a merülő hely nem kínál nagy merülési mélységet, de ez nem is hiányzik, általában jó a látó távolság. Az öböl elég védett ahhoz, hogy ha máshol a szigeten nem alkalmas az időjárás a búvárkodáshoz, itt nagy eséllyel még akkor is lehet merülni. Változatos és gazdag az élővilág, itt szinte mindig lehet látni morgóhalat, ami híres gyönyörű színes mellúszóiról. Az öböl két oldalán a sziklák között gyakoriak a tűzférgek, melyek látványosak és mérgezőek, továbbá sok murénával is találkozhatunk.

Vissza a Merülőhely térképhez


Málta Anchor bay
Anchor bay

Málta Anchor bay
Anchor bay

Cirkewwa:

Málta északi csücskében van ahonnan Gozora is indulnak a kompok. Régóta búvárok közkedvelt merülő helye mivel többféle látnivalót is kínál a hely. Akár többet is érdemes itt merülni ezért. A merülő helynek van egy védettebb parthoz közel eső fele, ahol csupán 5-6m mély a víz itt akár egész kezdő búvárokkal is lehet merülni, gyakorolni. A sziklafal több kis barlanggal, üreggel szabdalt, érdekes élőlények rejtekéül szolgálva. Az egyik üregben egy imádkozó Madonna szobrot nézhetünk meg. A fa mentén van egy különleges cukor süveg alakú szikla, mely nevét is formájáról kapta (sugar loafpont) teteje pont 20m-en van. Tovább haladva a fal mentén van egy nagyobb barlang, aminek tetejét egy szikla híd íveli át, jó hely ez párfénykép elkészítésére. A fal vége 28m van ahonnan nagyrészt homok, helyenként füves tengerfenék veszi kezdetét. A hely másik két fő látványossága, két hajóroncs egy régebbi a Rozi nevezetű roncs, illetve Málta egyik legfiatalabb roncsa a P29 őrnaszád. Mindkettőt érdemes megnézni.
Vissza a Merülőhely térképhez


Málta Cirkewwa Madonna
Cirkewwa Madonna

Wied iz Zurrieq (Blue Grotto) East Reef:

A parkolóban kényelmesen összeszerelhetünk, majd az idén felújított lépcsősoron keresztül érkezhetünk meg a vízhez ahonnan a vízbe jutás "A" lépéssel a legegyszerűbben, de van létra is, a kijövetelhez ez igen praktikus. Az öbölből kiúszva két fele indulhatunk balra, vagy jobbra mind két oldalon szép falmerülésekben lehet részünk. Ha keleti oldal fele indulunk, azaz ha balra indulunk el, változatos szikla fal gazdag élővilággal tárul a szemünk elé. Lépcsőzetesen mélyül, így különböző mélységekben merülhetünk. Figyeljünk arra, hogy erre fele gyakorta horgásznak előfordulhatnak a beszakadt horgász damilok. A falat sok kis üreg tarkítja amelyekben könnyen előfordulhat, hogy valami érdekes élőlény bújik meg.

Vissza a Merülőhely térképhez


Wied iz Zurrieq (Blue Grotto) West Reef és Barlangok:

Az öböl másik fele a nyugati, azaz a jobb kéz fele eső amerre az Um El Farud roncs is van. Ugyanúgy a parkolóban lehet összeszerelni és beöltözni búvárfelszerelésbe, majd a vízbejutás helye is ugyanaz. A lesüllyedés után most a szemközti fal fele indulunk és merülésünket is e fal mentén fogjuk végre hajtani. Az öbölben folyamatos hajó forgalom van, ezért ehhez mérten körültekintőnek kell leni, mert kis csónakokkal hordják a turistákat. Ezen az oldalon a sziklafal kis barlangokkal tarkított, melyek plusz látványosságként szolgálnak a búvárok részére. Az öbölben még csak 14 méteres a víz mélység, de ez folyamatosan mélyül. Miközben kiúszunk az öbölből a köves tengerfenék homokosra változik illetve tengerifűmezővel tarkított lesz. Itt már eléri a 24 méteres vízmélységet is. Itt van az első barlang majd a falmentén tovább haladva 26 méteres mélységben van a második. Nem ritka erre felé az áramlás sem. Barlang bejáratától kifele úszva még egy érdekességet találunk, egy nehéz búvár fejszobrot. A nyílt víz fele úszva folyamatosan mélyül a víz, a homokos és tengerifüves tengerfenék a búvár fej szobornál már 31 méteren van.

Vissza a Merülőhely térképhez


Málta Blue Grotto
Barlang bejárata
Málta Blue Grotto
Búvárfej szobor

Qawra point:

Mellieha és Sliema között félúton van ez a merülő hely. Lapos partszakaszon van a vízbe jutásnál azonban figyelni kell, mert sziklás a partszakasz. Lassan mélyül a víz az ajzat füves. Ha kelet fele indulunk a part mentén egy barlangot találunk csupán 6 méteres mélységben van a bejárata.
Ezen a merülő helyen kis szerencsével csikóhalal is találkozhatunk, a tengeri fűmezőben bukkanhatunk rájuk a szemfüles búvár. Egy egyszerű, kellemes, parti merülést lehet itt végrehajtani.
Ettől a helytől kintebb a nyílt víz felé található az Imperial Eagel, de ez már sajnos nem átuszható távolságra. Ennek a roncsnak a megközelytéséhez feltétlen hajóra kell szálni.

Vissza a Merülőhely térképhez


Imperial Eagle:

Az Imperial Eagle egy nagyon szép roncs, nagyszerű látványt nyújt, rendes helyzetben áll a homokos aljzaton. Átúszási lehetőségekkel is rendelkezik ami szintén, szép látványt enged a búvárok szeme elé tárulni, és szép emlékeket szerez ezzel a roncs látogatóinak. Mára gazdagon benépesítette az tengeri élővilág.
1938-ban az angliai Sunderland –ben épült. A hajó bruttó 257 tonna súlyú, körülbelül 45 méter hosszú. Ezt követően kalandos utat járt be 1947-ig szolgált a haditengerészetnél is így a világháborúban is. 1957-ben került máltára majd átalakították és komphajó lett. Málta Marfa kikötője és Gozo Mgarr kikötője között járt. 10 autót és 70 utast tudott maximálisan szállítani egyszerre.
Végül 1999 július 19- én süllyesztették el Quawra point-tól körülbelül 500 méteres távolságba. Mai napig itt nyugszik 38-40 méteres mélységben.
Híres máltai szobrász Alfred Camilleri Cauchi készítette a szobrot II. János Pál pápa 1990 látogatása alkalmából. Miután a pápa megáldotta elsüllyesztették az Imperial Eagle közelébe.
Vissza a Merülőhely térképhez
Málta Jézus
Imperial Eagle kormánya
Málta Imperial Eagle
Jézus szobor
<

Zonqor Point Marsascala:

A merülőhely egy lankás partvonalon található könnyen össze lehet szerelni és a merüléshez beöltözni a közeli parkolóban, majd onnan lesétálni és a vízbe jutni. Itt található két roncs is de ha nem akarunk roncsot merülni vagy sekélyebb merülést szeretnénk akkor a part mentén is merülhetünk. Szép zátonyt találunk az öböl kijáratánál. Gazdag élővilággal rendelkezik, sok apró kis színes halrajjal tarkított. A part menti sekély vízben a nagysziklákor sok rákkal találkozhatunk, esetleg morgóhalat és polipot is láthatunk itt. viszonylag védett öböl, így kedvezőtlenebb időjárásban is merülhető, de mindenképp figyelni kell az áramlatokra.

Vissza a Merülőhely térképhez


Ghar Lapsi:

A merülő hely könnyen megközelíthető, egyetlen nehézség, hogy viszonylag hosszú lépcsőn, lehet lesétálnia vízig, ami legalább szerencsére nem túl meredek. A víz itt lassan mélyül. Az ajzat homokos, illetve tengeri fűvel borított, sok a letörés vannak kisebb barlangokkal. A belső kis öböl részből akár egy kis alagúton keresztül úszva is kijuthatunk a külső falhoz. Az alagút fal sok helyen áttört, így sok helyen fentről besüt a nap. Nem egy tipikus zárttéri merülésre kell gondolni, a besütő napfénynek köszönhetően teljesen jól lehet látni az alagúton belül is.
Az öblön kívül eső részen található egyik kisebb üregben, egy bádogból formázott jászol is elhelyeztek ez már azonban mélyebben kb. 20 méteres mélységben van.

Vissza a Merülőhely térképhez


Málta Ghar Lapsi
Ghar Lapsi alagútban

Blue Hole és Azure ablak

A méltán híres, Málta jelképévé is vált Azure Window-nál merülhetünk alá. Sajnos 2017. március 8-án az ablak leomlot és már csak az aztalkotó sziklást felett uszhatunk el melyek a tengerbe omlottak. Az egykori ablak korábbi híres formáját a évezredek alatt alakította a tenger és a szél. Ugyan ezek erők jelentették a végét is. Dwejra-nál volt található ez a lélegzet elállító szikla boltív, mely Málta talán leglátványosabb merülő helye. A parkolóból ugyan kicsit hosszabb sétát kell tenni a vízig ám ezt az útvonalat évről-évre egyre jobban kiépítik, segítve ezzel a búvárok fáradságos útját. Lehet, hogy nem olyan kényelmes a vízhez jutás, de mindenképp megéri a fáradságot a hely. A kis szikla gyűrűben Blue Hole-ban mely még jelenleg is meg van ereszkedhetünk alá itt 15méteres mélység van. A merülés során átúszunk az Azure ablakot egykor alkotott sziklák feltt, ami még így is elképesztő látványt nyújt. Hatalmas nagy sziklák között megyünk tovább, ahol számos sügérrel találkozhatunk. Végezetül pedig a bemeneteli hely alatt található nagy barlangot érdemes megtekinteni. A barlang belsejéből kinézbe a nyílt víz fele nagyon szép fényjátékok csodálatos kék szinek tárulnaka búvár szeme elé.

Vissza a Merülőhely térképhez


Málta Blue Hole
Azure window

Málta Blue Hole
Blue Hole alatti barlangból kinézve

Blue Hole és Korall Kert:

A Blue Hole-nál érdemes akár többet is merülni hiszen rengeteg látványossággal szolgál ez a merülő hely. Amennyiben a Blue Hole-ban történő lemerülés után ha nem az Azure Ablak felé indulunk el, hanem bal kéz fele a szikla fal mentén akkor, megcsodálhatjuk az úgy nevezett Chimney-t. A Chimney azaz kémény mely egy meredek szikla hasadék, alagút szerű képződmény. A bejárata 27 méterse mélységben kezdődik, itt a búvárok csak egymás után férnek el. Ezen az oldalon tovább haladva a sziklafal mentén egy érdekes hasadék található ami "V" alakú. Továbá a sziklafal tetejénvan a Koral Kert 4-8 méteres mélységben, mely szintén nagszerű látványt nyújt.

Vissza a Merülőhely térképhez


Gozo Korall kert
Korall a kertből

Inland sea:

Dwejranál az Azure Ablak mellet található egy másik világhíres merülő hely az Inland Sea. A búvárok egy kis belső tengerrészből úsznak át egy alagúton keresztül a nyílt víz fele. A merülés során lenyűgöző látványt nyújt a beszűrődő fénynek köszönhető kék víz különböző árnyalatai. Érdemes minél lassabban átúszni, hogy minél tovább csodálhassuk ezt a nagyszerű látványt. Az alagút kb. 400 méter hosszúságú. A lemerülést közvetlen az alagút bejáratánál a bal oldalt érdemes választani és itt megtenni a kifele vezető utat.
Az alagút bejáratánál pár méteren keresztül még nincsenek annyira jó látási viszonyok, de ennek a résznek nagyon hamar vége. Figyelmesen kell be úszni már az alagút bejáratához is, mert a turistákat folyamatosan kis csónakokkal hozzák-viszik, hogy megmutassák nekik az alagutat illetve a külső fal látványos szikla képződményeit. Pont ezek miatt a csónakok miatt nem szabad az alagútban felszínre emelkedni, illetve nagyon kis mélységben úszni mivel tényleg folyamatosan járnak oda-vissza a csónakok.
Az alagút kijáratánál a homokos tenger fenék már 26 méteren van és itt a homokot felváltják nagy sziklák és a víz mélység is folyamatosan tovább mélyül. Az alagúton át érve választhatunk, hogy jobb kéz fele vagy balra indulunk tovább merülni a sziklafal mentén. Amely szintén érdekes látnivalókkal szolgál, általában én jobbra szeretek elindulni tovább, mert ott van még egy nagyobb hasadék, ami érdekesebb lehet. Gyakran látni erre kisebb vagy nagyobb sügéreket is, esetleg polipokat, kis meztelen csigákat. Az alagútban a vissza út során is érdemes még párszor vissza nézni és pár búcsúpillantást vetni a fantasztikus kék színekre, erre a lenyűgöző látványra.
Vissza a Merülőhely térképhez
Inland sea
A belső tenger

Inland sea felszínen
Az alagút

Reqqa Point:

Gozo északi oldalának különleges része. A part sziklás, és a hullámzás miatt nehéz merülésnek mondható, de ennek ellenére fantasztikus élményt biztosít. A zátony 30 méter mélységgel kezdődik, és 60 méteres maximum mélységgel rendelkezik. Csak haladó búvároknak ajánljuk. Maximális mélység: 60 méter

Vissza a Merülőhely térképhez


Double Arch zátony:

A merülőhely kis távolságra található a Xwieni–öböltől keletre, Gozo északi partjánál. A Double Arch lényegében egy kettős boltív, amely egy zátonyt köt össze a partszakasszal. A felső ív teteje 22 méteren van a második, pedig 24 méteren található, alatta a tenger fenék 34 méteren kezdődik. A két ív között kényelmesen át lehet úszni. Ez az érdekes természeti képződmény nagyon szép látványt nyújt.

Vissza a Merülőhely térképhez


Lantern:

Ezt a helyet hajóval lehet megközelíteni. 6 méteres mélységben van a kémény bejárata. Az kémény bejárathoz egy szűkős alagút vezet, ahol a mélység 16 méter. Az alagút pont annyira széles, hogy a búvárok ne érjenek hozzá a falhoz. Az alagút után a búvárok egy tágasabb részhez érnek ahol különböző halak kísérik őket végig. Maximum mélység: 50 méter.

Vissza a Merülőhely térképhez


Blenheim Bombázó:

A Bleinheim Bombázó egy II. Világháborús kétmotoros bombázó volt az angol légierőnél. A motorja és a szárnyai épek, a farok része azonban szétroncsolódott és most a roncs fő részétől több méterre fekszik. Málta keleti felénél lőttek le, és a mai napig is itt nyugszik a homokos ajzatón. Ez egy nyílt vízben történő merülés 42 méteren, amely épp ezért gondos tervezést igényel.

Vissza a Merülőhely térképhez


Blenheim Bombázó
Blenheim Bombázó
>

HMS Maori:

Igazi történelmi roncs és nem szándékos sülyesztés eredménye véget van a tenger fenéken.
A HMS Maori II. Világháborús csatahajó volt. Többek között a Bismarkkal üldözésével is kapcsolatba hozzák. Végül 1941 december 13-án sülyedt el. Késöbb vonatták Valettába a nagy kikötőben ahol mai is a homokos tengerfenéken nyugszik. Mivel elég régi roncs gazdag élővilággal büszkélkedhet, és még ma is elvieg éles lövegekkel. A roncs vége sajnos nagyon roncsolódott itt az ágyúkat nézhetjük meg. A hajó tetején szép tágas átriumokon úszhatunk át hatlmas halrjaok társoságában. A roncs alja 14 méteren tetje kb. 10m-es mélységben található. Sekély elhelyzekedése révén ezt a roncsot akár kezdőbb búvárok is körbe nézhetik.
A nevében a "HMS" egyébként egy rövidítés, mely a Her Majesty's Ship rövidítés, ami magyrul anyit tesz: ő felsége csatahajója.

Vissza a Merülőhely térképhez
HMS Maori belül
HMS Maori
HMS Maori löveg
HMS Maori löveg

HMS Stubborn:

A HMS Stubborn egy Brit S-osztályú tengeralattjáró volt. A Cammell Laird gyártott, mely a XIX. és a XX. század egyik leghíresebb Brit hajóépítő vállalkozása volt. A német vereség után A foglyul ejtett U-boat-okból tanulva alkották meg a Britek egy közepes méretű járőr tengeralattjárót, ennek a tovább fejlesztett változata a későbbi S-osztályt hozta létre. 1942. november 11 bocsátották vízre. Gyakorlat céljából 1946. április 30-án süllyesztették el egy hangradar célpontja volt. Buggiba, 2 mérföldre fekszik, 50-54 méteres mélységben. Ezért is csak gyakorlott búvároknak való. A süllyesztés előtt eltávolított haditechnikai részektől eltekintve teljesen ép, nagyszerű roncs.
Vissza a Merülőhely térképhez

P29 Őrnaszád:

Málta egyik fiatal roncsa Cirkewwa partjainál fekszik a P29 számú őrnaszád. 2007. augusztus 14-én süllyesztették el. Eredetileg Németek számára épült, de később a máltai haditengerészetnél szolgált. A hajó alja 38 méteres mélységben van, a legsekélyebb pontja pedig 18 méteren. Kondor osztályú hajú kelet Németországban épült 1960-as években. 52 méter hosszú, és 360 tonnás. A partról kicsit távolabb található a roncs, de nem kell hajóról merülni, mert a partról kb. 5 perc úszással elérhetünk a roncsig.
Vissza a Merülőhely térképhez
Málta Cirkewwa P29
P29

Málta Cirkewwa P29
P29

The Tugboat Rozi:

Málta északi részén található Marfa Point, Cirkewwanal. A régi móló mellett kb. 135 méterre van ez a vontatóhajó.

Ez a hajó 40 méter mélyre lett szándékosan elsüllyesztve 1991-ben, ahol homokágyon fekszik a tengerfenéken. A hajó eredeti felszereltsége a belső részben ugyanúgy van, mint ahogy elsüllyesztették.Ez a merülési helyszín Málta egyik legkülönlegesebb merülése.

Maximális mélység: 40 méter. Tug boat Rozit 1958-ban, Angliában Bristol-ban épült Charles Hill és Fiai kft. megbízásából a Warren Vonal Kft-ben Liverpoolban. 1973-ban így került Máltára 1991-ben kapitány Morgan Cruises vette meg és elsüllyesztették Cirkewwa-nál mint látványosságot, az üveg fenekű hajók számára, bár a túra nem sokáig ment, mert nem volt gazdaságos, de a roncs továbbra is látogatott maradt a búvárok részéről. Mivel nagyon szép roncs és gazdag élővilággal rendelkezik.

Vissza a Merülőhely térképhez

Málta Cirkewwa Tugboat Rozi
Tugboat Rozi

Zonqor Point Tug Boats

Marsascala uszodája előtt nagy parkoló van ahol kényelmesen összelehet készülni a merüléshez. A partra jutás egyszerű enyhén lejtős részen kell a parkolóból lesétálni a vízhez. Célszerű már a parkolóban összeszerelni és beöltözni. Ez a merülő helyen nem egy, hanem egyből két hajó ronccsal is szolgál a búvárok számára. A két hajó a St. Michael és a 10 számú. A védett öbölben a víz fokozatosan mélyül. Az ajzat kis sziklákkal borított és búja tengeri növényzettel, mindaddig, míg el nem érünk a kb. 20 m-es mélységet ahol már homokos a tengerfenék. Itt fekszik ez a két hajó 22 méteres mélységben. A két roncs nem túl régi és nem is túl nagy. Zonqor Point-nál fekszek kb 20-21m-es mélységben. mesterséges zátonyt létráhozása céljából 1998-ban süllyesztették el a 2 hajót. A 10 számú 16 m hosszú hajó, a St. Michael kicsit nagyobb és több érdekességgel is szolgálhat. . A 1. bemeneteli ponttól 140-on kell úszni, hogy az elsőt hajót a 10 számút megtaláljuk ezután a hajó tatjától balra kell úszni és ott van a St. Michael 60 méterre van a társától.
Kezdő búvárok számára is alkalmas merülési célpont. A megszokott élővilágon kívül a homokos tengerfenéken könnyen találkozhatunk rájákkal, és morgó halakkal is. A visszaúszás és a biztonsági megálló sem unalmas, mivel gazdag az élővilág ebben az öbölben. Szerencsés helyen van az öböl, mert itt többnyire nyugodt a víz még akkor is ha máshol esetleg már merülhetetlen lenne is. Rosszabb idő esetén mindenképp figyeljünk az áramlatokra!
Vissza a Merülőhely térképhez

Um El Faroud:

A Roncs Máta déli csücskében Wied iz Uurrieq-nél a Blue Grotto-nál van. Az Um El Faroud tankerhajót volt eredetileg. Az Um EL Faroud hajódokkban zajló javítása közben tragikus balesett történt, a robbanás következtében 9 máltai hajó munkás vesztette életét. Ezután 3 évig volt a vallettai kikötőben. Majd kitisztították és 1998-ban süllyesztették el a búvárok számára.

Napjainkban a tengeri élőlényák által birtok bevett monumentális roncs, és egyben a búvárok egyik kedvenc merülő helyévé vált Wied iz-Zurrieq homokos aljzatán fekszik a roncs. A kormánykerék felett egy táblát helyeztek el, a balestben elhunyt munkások emlékére. Az Um El Faroud tekintényes 10.000 tonna súlyú és hosszúsága sem kevésbé elhanyagolható 115 m. Roncsbúvár tanfolyamok elvégzéséhez is kiválóan alkalmas. Gyakran találkozhatunk itt tintahalakkal és barakudákkal. A roncs alja 30-34 m között van a felszíne 20-25m között.

Vissza a Merülőhely térképhez

Málta Um El Faroud
Um El Faroud

Málta Um El Faroud
Um El Faroud emlék táblája

P31:

Cirkewwai P29 testvérhajója. Fiatal roncs, 2009. augusztus 24–én süllyesztették el Tal-Matz-nál Comino nyugati partjánál a híres Blue Lagoon sarkánál. A korábbi kelet-német kondor osztályú járőrhajó 1969-ben épült Wolgast-ban. Ahogy a testvér hajói aknaszedő hajóként szolgált kelet és nyugat Németország között és Németország és Dánia között.

1992-ben érkezett Máltára ahol a Máltai tengerészethez került. A hajó 52 méter hosszú és 7 méter széles, 19 méter mélyen fekszik fehér homokos tengerfenéken. Kis mélysége miatt alkalmas kezdő búvárok számára is. Kitisztították és az ajtókat eltávolították még a süllyesztés előtt így akár be is lehet hatolni a roncsba az erre megfelelően képzett búvárok számára. Egyenlőre még nem sok élőlény vette birtokába a roncsot, de ez valószínűleg hamar megváltozik, és számos élőlény választja új otthonául a P31-et, ezzel is még érdekesebbé téve azt a búvárok számára.

Vissza a Merülőhely térképhez

Le Polynesien:

„Le Polynesien” egy csodálatos roncs, mely pár mérföldre fekszik Delimara partjaitól. a legjobb roncsok egyike mivel jó látótávolságot kínál, ez a hatalmas roncs rengeteg érdekes helyszínével és gazdag élővilágával. A mélység szintén káprázatos mivel 55 méterrel a tenger szint alatt fekszik. Csak hajóról megközelíthető, és kizárólag tapasztalat búvároknak.
Francia teherhajó az első világ háborúban süllyedt el. 145 m hosszú, mélysége az 53 méter és 70 méter között változik. Ezt a roncsot „Plate Ship”-nek is becézik a számos tárgyi lelet miatt ami még mindig rajta van. Fából és acélból épült, nagyon jól konzerválódott.

Vissza a Merülőhely térképhez

MV Cominoland és MV Karwela:

MV Cominoland 1942-ben épült Angliában Philip & Son Dartmouth-ban építette aknatelepítő hajónak. (lásd: a csörlőt a hajó tatján, melyet e célból használtak) Az utolsó időkben túrákra használták, turistákat szállított körbe a máltai szigetek körül. 2006. augusztus 12-én süllyesztették el, ezt részben az EU strukturális alap egyik projektje finanszírozta. Mélység: 32-42 m, Teljes hossza: 34,58m, Szélessége: 8,08m

MV Karwela Németországban Jos. L. Meyer Paenbourg által készült 1957-ben egy komp társaságnak. Eredeti neve NORDPALOMA és hatalmas 482 tonnás raksúlya volt. Évekig szolgált Máltán, napi turista utakon. 2006. augusztus 12-én süllyesztették el, szintén az EU strukturális alap egyik projektje finanszírozta részben. Mélység: 32-42 m, Teljes hossza: 45m, Szélessége: 8,5m

Vissza a Merülőhely térképhez

MV Xlendi:

MV Xlendi a korábbi Gozo Channel kompot 1990-ben vásárolták, teher és utas szállító komphajó volt a Gozo-Málta útvonalon. 1955-ben épült eredeti neve HELSINGOR volt, és vonat kompként szolgált. 1999. november 12-én süllyesztették el. Hatalmas súlya van 1,123 tonnát nyom. Fejjel lefelé fekszik ezért kevésbé tapasztalt búvárok számára nem ajánlott roncs. Mélység: 42 m, Teljes hossza: 80m, Szélessége: 12m

Vissza a Merülőhely térképhez